Beskrivelse
I 1996 blev en bog med fotografier af en ukendt ung britisk fotograf lanceret på Londons marked for samtidskunst og opnåede øjeblikkeligt stor succes. Billederne er taget i det klaustrofobiske, kaotiske interiør i en lejlighed i Birmingham, hvor fotografens far, Ray, en alkoholiker, boede sammen med Liz, hans stillesiddende og til tider voldelige mor, samt hans yngre bror Jason. For offentligheden, inklusive kultiverede, kunstelskende seere, var billederne et chok: mere intime, mere personlige, mere undertrykkende end den velmenende fotojournalistiske undersøgelse af arbejderklassens fattigdom, som de var vant til. Nogle så dem som et forræderi – at udsætte intetanende familiemedlemmer for potentiel ydmygelse – men fra Richard Billinghams synspunkt foretog de moralske domme og havde intet socialt eller politisk formål. Han havde taget dem som referencebilleder til sit maleri, og deres liv som kunstværker var lige så meget et resultat af andre redaktørers og galleristers indgriben som af Billinghams egne intentioner.
Denne guide følger historien om et værk, der forbliver lige så vitalt og provokerende som ved dets første udgivelse, og hvis historie fortæller os meget om kunstens virkemåde, forlagsvirksomhed og formidlingspolitik. Redaktør Liz Jobey kortlægger historien i et nyt essay, der trækker på interviews med Billingham og alle de primære hovedpersoner i værkets fremkomst, herunder Michael Collins, Julian Germain og Paul Graham. Dette efterfølges af et omfattende udvalg af samtaler og essays fra 1996 til i dag af forfattere, herunder Charlotte Cotton, Gordon Burn, Lynn Barber og Jim Lewis.