Beskrivelse
Painting Photography Painting er den første samling af essays af kritiker, teoretiker og professor i kunsthistorie ved Yale University, Carol Armstrong (f. 1955-), der omfatter de mange vendepunkter i hendes akademiske arbejde, herunder fransk maleri, tidlig fotografi, feministisk teori og repræsentationen af kvinder og køn i visuel kunst. I bogens titel-essay spørger Armstrong til Ellen Gallaghers maleri fra 2008, An Experiment of Usual Opportunity, som skildrer et knapt synligt havdyr skabt af blæk, grafit, olie, lak og forskelligt skåret papir, “i hvilken forstand er dette at male præcist?« Denne undersøgelse af selve mediets væsen, går som en rød tråd gennem bogens vidtfavnende essays og binder en række forskellige værker sammen på papir »indskrevet, tegnet, printet, fotograferet og på forskellig vis gennemboret og punkteret«. I betragtning af disse forskellige værker leverer Painting Photography Painting en overbevisende vej gennem Armstrongs forfatterskab, og væver figurer fra hele det nittende og tyvende århundredes kunsthistorie sammen, herunder væsentlige kunstnere som Helen Frankenthaler, Paul Cézanne, Ellen Gallagher, Georges Seurat, Julia Margaret Cameron, Tina Modotti og Diane Arbus.